Voor wie?
Verenigingen kunnen voor hun evenement afvalcontainers ontlenen bij IVVO. Het ontlenen van de containers biedt IVVO gratis aan. Je betaalt enkel voor het eventuele transport, het ophalen en/of verwerken van het afval. Op die manier willen we iedereen aanmoedigen om het vrijgekomen afval maximaal selectief in te zamelen met het oog op recyclage. Minstens even belangrijk is zorgen dat er zo weinig mogelijk afval vrijkomt door aandacht voor afvalpreventie!
Welke containers?
Volgende containers zijn ter beschikking:
- Restafvalcontainers: 240 liter of 1100 liter
- Gft-containers: 240 liter
- Pmd-containers: 240 liter
- Papier-karton containers: 240 liter of 1100 liter
Sorteerpanelen per fractie
Voor de pmd- en restafvalcontainers van 240l bezorgt IVVO telkens specifieke sorteerpanelen. Door deze op de containers te bevestigen zijn de afvaleilanden goed zichtbaar opgesteld. De ontlener staat zelf in voor het bevestigen en demonteren van de sorteerpanelen op de containers.
Afvalzakken
Het gebruik van afvalzakken is verplicht om de containers proper te houden. De zakken kan je enkel verkrijgen per volledige rol:
- Restafvalzakken 240 liter: €8 per rol van 10 zakken (10 rollen per doos) - zakken verplicht aankopen via IVVO
- Gft-zakken 45 liter: €8,00 per bundel van 20 papieren zakken - eigen papieren zakken kunnen ook gebruikt worden, biologisch afbreekbare zakken zijn niet toegelaten
- Pmd-zakken 240 liter: €6,00 per rol van 10 zakken (20 rollen per doos) – zakken verplicht aankopen via IVVO
- Papier/karton: geen zakken vereist, nog beschikbaar
Transport
Om de evenementencontainers ter plaatse te krijgen zijn er twee opties:
- Afhaling door de organisator
Je kan de containers zelf ophalen en nadien terugbrengen. Hiervoor zijn er twee ophaallocaties:
Het afhalen en terugbrengen van de containers kan tijdens de openingsuren op de op voorhand afgesproken datum. Je staat zelf in voor het laden en lossen van de containers.
- Levering door IVVO
IVVO kan de containers op de gewenste locatie leveren. Je betaalt € 120 voor het leveren en ophalen van de containers.
Per transport passen er maximaal:- 4x 1100 liter containers
- 30x 240 liter containers
- 1x 1100 liter + 25x 240 liter containers
- 2x 1100 liter + 20x 240 liter containers
- 3x 1100 liter + 10x 240 liter containers
Indien je meer containers aanvraagt betaal je een extra transport.
Wat met het afval?
Het afval afkomstig van evenementen wordt aanzien als bedrijfsafval en dient te voldoen aan de sorteerplicht.
Restafval
- Restafval laten ophalen door IVVO
IVVO stuurt een ophaler langs die de containers komt ledigen binnen de 48u na afloop van het evenement. Je biedt het afval aan in containers en plaatst deze aan de straatkant.
Kostprijs:
- Vaste aanrijkost: € 60,50/locatie
- Ledigingskost: € 15,75/te ledigen container
- Verwerkingskost: € 0,24/kg
- Aandachtspunten:
- De te ledigen containers moeten allemaal samen aan de straatkant aangeboden worden zodat deze vlot bereikbaar zijn voor de vrachtwagen. De vrachtwagen rijdt niet op op privé terrein.
- De te ledigen containers moeten voor 6u klaar staan op het afgesproken leveringsadres én de afgesproken dag van lediging (avond voordien aan straatkant plaatsen is toegestaan).
- Plaats enkel de containers aan de straatkant die moeten geledigd worden. Je betaalt € 15 per container die geledigd wordt, je doet er dus zeker baat bij om het afval zoveel mogelijk in dezelfde containers te verzamelen. Worden er toch lege containers aan de straatkant aangeboden, dan betaal je hiervoor ook €15 ledigingskost per container. Plaats de overige (lege) containers dus op een andere plaats zodat er zeker geen verwarring kan ontstaan voor de ledigingsdienst.
- Zijn de containers niet bereikbaar voor lediging op het afgesproken tijdstip, dan wordt de vaste aanrijkost aangerekend. De organisator is dan verantwoordelijk voor het verwijderen van het afval uit de containers.
TIP: gebruik een restafvalcontainer van 1100l om alle zakken in te verzamelen en vervolgens te laten ledigen. Zo bespaar je op de ledigingskost.
- Restafval zelf wegbrengen naar het overslagstation Ieper-Veurne
Je betaalt enkel voor de kilo’s afval die je aanbrengt. Het tarief is € 0,24/kg restafval je betaalt dit direct met bancontact.
GFT
- Gft laten ophalen door IVVO
IVVO stuurt een ophaler langs die de containers komt ledigen binnen de 48u na afloop van het evenement. Je biedt het afval aan in containers en plaatst deze aan de straatkant.
Kostprijs:
- Vaste aanrijkost: € 60,50/locatie
- Ledigingskost: € 15,75/te ledigen container
- Verwerkingskost: € 0,085/kg gft
- Aandachtspunten:
- De te ledigen containers moeten allemaal samen aan de straatkant aangeboden worden zodat deze vlot bereikbaar zijn voor de vrachtwagen. De vrachtwagen rijdt niet op op privé terrein.
- De te ledigen containers moeten voor 6u klaar staan op het afgesproken leveringsadres én de afgesproken dag van lediging (avond voordien aan straatkant plaatsen is toegestaan).
- Plaats enkel de containers aan de straatkant die moeten geledigd worden. Je betaalt € 15 per container die geledigd wordt, je doet er dus zeker baat bij om het afval zoveel mogelijk in dezelfde containers te verzamelen. Worden er toch lege containers aan de straatkant aangeboden, dan betaal je hiervoor ook €15 ledigingskost per container. Plaats de overige (lege) containers dus op een andere plaats zodat er zeker geen verwarring kan ontstaan voor de ledigingsdienst.
- Zijn de containers niet bereikbaar voor lediging op het afgesproken tijdstip, dan wordt de vaste aanrijkost aangerekend. De organisator is dan verantwoordelijk voor het verwijderen van het afval uit de containers.
- Gft zelf wegbrengen naar het overslagstation Veurne of gft site Ieper
Je betaalt enkel voor de kilo’s afval die je aanbrengt. Het tarief is € 0,085/kg
Er zijn twee locaties waar je gft kan aanbrengen:
-
- Gft-site Ieper
- Overslagstation Veurne
TIP: Combineer dit met het terugbrengen van de evenementencontainers indien mogelijk, zo spaar de transportkost uit!
PMD
- Pmd laten ophalen door IVVO
Dit kan met de reguliere ophaalronde, raadpleeg de afvalkalender voor de juiste ophaaldag. De ophaling is gratis, je moet het afval in pmd-zakken aanbieden en aan de straatkant plaatsen, ten vroegste de avond voor de ophaling.
- Pmd zelf wegbrengen naar het recyclagepark
Je kan pmd gratis naar het recyclagepark brengen, het afval moet wel in pmd-zakken aangeboden worden.
Opgelet, op het recyclagepark van Vleteren is er geen pmd-container aanwezig.
Papier en karton
- Papier en karton laten ophalen door IVVO
Dit kan met de reguliere ophaalronde, raadpleeg de afvalkalender voor de juiste ophaaldag. De ophaling is gratis, je moet het papier en karton samengebonden of in stevige dozen aanbieden en aan de straatkant plaatsen, ten vroegste de avond voor de ophaling.
- Papier en karton zelf wegbrengen naar het recyclagepark
Je kan papier en karton gratis aanbrengen op het recyclagepark.
Aanvragen
Een aanvraag dien je minimum 2 weken vóór het evenement in via dit aanvraagformulier. Je vult het Word document in en bezorgd het volledig ingevuld per mail aan communicatie@ivvo.be. Laattijdige aanvragen kunnen geweigerd worden. De beschikbaarheid van de containers hangt af van eerder aangevraagde evenementen, de gevraagde containers kunnen wijzigen in functie van de voorraad.
Algemene voorwaarden
- De uitgeleende afvalcontainers moeten op de afgesproken datum en op het afgesproken adres klaar staan voor ophaling of door de klant zelf teruggebracht worden. De afvalcontainers moeten in dezelfde staat (proper en leeg) binnengebracht worden. De klant staat zelf in voor het laden en lossen van de containers.
- Indien de containers niet leeg en proper zijn, zal IVVO hiervoor reinigingskosten aanrekenen:
- 240 liter container: reinigingskost van € 12/stuk
- 1100 liter container: reinigingskost van € 24 /stuk
- Indien er schade door oneigenlijk gebruik wordt vastgesteld, dan kan IVVO de kostprijs van de beschadigde materialen aanrekenen:
- 240 liter container: € 50/stuk
- 1100 liter container: € 300/stuk
- Sorteerpaneel: € 20/stuk
- Bij annulering van het evenement wordt er €5 per aangevraagde container aangerekend aan de ontlener, dit met een minimum van €15 per evenement.
Afval voorkomen
Herbruikbare bekers
Om afval te vermijden op uw evenement is het gebruik van herbruikbare bekers verplicht sinds 01/01/2020. Kringwinkel West beschikt over herbruikbare bekers die ontleent kunnen worden. Daarnaast kunt u ook contact opnemen met uw gemeente, soms kunnen er daar ook bekers ontleend worden.
Ontleningsvoorwaarden herbruikbare bekers (Kringwinkel West).